MIROSŁAWA KRÓL
Rada Miasta Gdyni

Radna Miasta Gdyni

Członkini Komisji Rewizyjnej i Kultury

Radna z dzielnic:

Babie Doły, Obłuże, Oksywie , Pogórze

Dyżury:

Rada Dzielnicy Obłuże  -  każda środa sesyjna od 17.00-18.00

Rada Dzielnicy Pogórze – każda środa sesyjna od 18.00-19.00

Rada Dzielnicy Oksywie - każda środa sesyjna od 10.00 - 11.00

Oprócz tego dzięki nowym bateriom litowo-jonowym uda się też zmodernizować część używanego taboru. Wszystko będzie kosztować ponad 95 milionów złotych.

Umowa, którą miasto podpisało z firmą Solaris obejmuje łącznie dostawę aż 30 nowych trolejbusów, które do wiosny 2019 roku trafią na gdyńskie ulice. Do tego firma dostarczy także nowe baterie litowo-jonowe, które pozwolą na zmodernizowanie 21 pojazdów z obecnego taboru. Baterie razem z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej dadzą możliwość przejechania nawet do 20 kilometrów poza siecią trakcyjną, co znacznie ułatwi obsługę niektórych rejonów miasta.
 

  • Umowę na dostawę 30 nowoczesnych trolejbusów i nowych baterii litowo-jonowych podpisali prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i Zbigniew Palenica z firmy Solaris Bus & Coach, fot. Lechosław Dierżak
    Umowę na dostawę 30 nowoczesnych trolejbusów i nowych baterii litowo-jonowych podpisali prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i Zbigniew Palenica z firmy Solaris Bus & Coach, fot. Lechosław Dierżak
 



Litowo-jonowe akumulatory znajdą się też na wyposażeniu wszystkich nowych pojazdów, o pojemności dostosowanej do modelu, co pozwoli na nawet kilkadziesiąt kilometrów bezemisyjnej jazdy poza siecią. Wśród nowych trolejbusów do Gdyni trafi dokładnie 16 przegubowych Trollino 18, które zadebiutują we flocie PKT, a wcześniej były już między innymi testowane właśnie na gdyńskich ulicach. Na swoim pokładzie zmieszczą prawie dwukrotnie więcej osób niż standardowe pojazdy przy podobnym koszcie eksploatacji. O bezpieczeństwo pasażerów zadbają wewnętrzne kamery, a o ich komfort – duże wyświetlacze oraz klimatyzacja. Tak samo w przypadku 14 nowych trolejbusów Trollino 12.

- Gdynia dostanie szczególne pojazdy, pełne najnowszych rozwiązań technicznych firmy Solaris. Pierwsze to wygląd: będą Solarisami nowej, czwartej generacji, która jest w naszym portfolio od dwóch lat. Te trolejbusy dostaną też baterie, które pozwolą nimi operować nie tylko w tych częściach miasta, gdzie jest sieć trakcyjna, ale też w dzielnicach, które sieci nie mają – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach. – Podobne trolejbusy produkujemy dla trzynastu różnych krajów, między innymi mamy trolejbusy we Włoszech: w Mediolanie, Rzymie, Bolonii czy Parmie, jak również w Niemczech, Hiszpanii czy na Łotwie – dodaje wiceprezes.

Jedna z głównych i ważnych dla społeczeństwa zalet nowoczesnych pojazdów to ekologia, co wpisuje się w konsekwentnie realizowaną od lat politykę miasta.

- Jeżeli chcemy zachęcać gdynian do tego, żeby chętniej korzystali z komunikacji miejskiej, musimy zapewniać nowoczesny tabor i jednocześnie pamiętać, że komunikacja to także ważny czynnik wpływający na jakość środowiska, a trolejbusy to najbardziej ekologiczny środek transportu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Umowę na dostawę 30 nowych trolejbusów podpisali prezydent Gdyni Wojciech Szczurek i wiceprezes Solaris Bus & Coach, Zbigniew Palenica, fot. Lechosław Dzierżak

Całe zamówienie opiewa na ponad 95 milionów złotych. Po podpisaniu umowy z wyłonioną w drodze przetargu firmą Solaris, dostawa nowych trolejbusów do Gdyni rozpocznie się już we wrześniu tego roku i zakończy na wiosnę 2019 roku. Wtedy też powinna zakończyć się modernizacja już używanych trolejbusów, której początek jest z kolei planowany na maj tego roku. Efekty będą odczuwalne dla wszystkich pasażerów, ale szczególnie powinni ucieszyć się mieszkańcy niektórych dzielnic Gdyni, które znajdują się poza siecią trakcyjną.

- To bardzo duży krok. To umacnianie się polityki niskoemisyjnej w Gdyni i możliwość wyjazdu poza sieć, co daje Zarządowi Komunikacji Miejskiej zupełnie nowe możliwości. Można będzie wykorzystywać trolejbusy do obsługi różnych dzielnic, jak Fikakowo czy Skwer Kościuszki, z możliwością odjazdu od sieci – wylicza Tomasz Labuda, zastępca prezesa PKT w Gdyni.

Po ulicach Gdyni już kursują Trollino 12, które zostaną też dostarczone w ramach umowy, fot. Michał Kowalski

Dzisiaj Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest jednym z zaledwie trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za swoje osiągnięcia w tej dziedzinie miasto było wielokrotnie nagradzane w Polsce i zagranicą. Między innymi w 2014 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za „inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju". Aktualnie tabor Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej składa się z 93 trolejbusów, w tym 89 niskopodłogowych i 4 zabytkowych, które są atrakcjami turystycznymi. Nowe pojazdy zastąpią najbardziej wysłużone mercedesy.